2023-05-10, AD 2023 nr 29
Ett bolag bedrev på entreprenad delar av en regions busslinjetrafik. Efter ett upphandlingsförfarande stod det klart att bolagets entreprenaduppdrag i regionen skulle upphöra vid ett visst datum samt att ett annat bolag skulle bedriva all regionens busslinjetrafik på entreprenad från och med dagen därpå. Med anledning av entreprenörsbytet sa bolaget upp de arbetstagare som arbetade med busslinjetrafiken i regionen till den sista dagen för entreprenaduppdraget. Uppsägningarna skedde ungefär ett halvår före den sista dagen för entreprenaduppdraget. Då stod det klart att bara en bråkdel av de bussar som bolaget använde skulle användas av den nya entreprenören och att denne inlett en process, innefattande testning och intervjuer, för rekrytering bland bolagets arbetstagare i regionen, men att inga anställningsavtal träffats. I målet, där talan förs mot den avgående entreprenören, är tvistigt om uppsägningarna stred mot det s.k. uppsägningsförbudet i 7 § tredje stycket anställningsskyddslagen.
Arbetsdomstolen har bedömt att det vid uppsägningstillfällena, med beaktande av sådana förhållanden som vid ett praktiskt bedömande med säkerhet kan överblickas, inte stått klart att en verksamhetsövergång skulle äga rum vid entreprenörsbytet. Uppsägningarna stred därmed inte mot uppsägningsförbudet, utan var sakligt grundade på grund av arbetsbrist.
Mål nr
A 52/22 och A 60/22
Parter
Svenska Kommunalarbetareförbundet
mot
Sveriges Bussföretag och Nobina Sverige AB
Sökord
Uppsägning, Arbetsbrist, Övergång av verksamhet, Uppsägningsförbud, Busslinjetrafik, Överlåtelsedirektivet, Entreprenad, Offentlig upphandling, Förhandsavgörande
Lagrum och SFS:nr
6 b och 7 §§ lagen (1982:80) om anställningsskydd
Rättsfall
AD 2009 nr 55, AD 2014 nr 1, EU-domstolens dom av den 15 juni 1988, Bork International m.fl., 101/87, EU:C:1988:308, EU-domstolens dom av den 2 december 1999, Allen m.fl., C‑234/98, EU:C:1999:594, EU-domstolens dom av den 12 mars 1998, Dethier Équipement, C‑319/94, EU:C:1998:99, EU-domstolens dom av den 25 januari 2001, Liikenne, C‑172/99, EU:C:2001:59, EU-domstolens dom av den 24 januari 2002, Temco, C‑51/00, EU:C:2002:48, EU-domstolens beslut av den 15 september 2010, Briot, C‑386/09, EU:C:2010:526, EU-domstolens dom av den 6 september 2011, Scattolon, C‑108/10, EU:C:2011:542, EU-domstolens dom av den 27 februari 2020, Grafe och Pohle, C‑298/18, EU:C:2020:121